dijous, 5 de juliol de 2012

"OPERACIÓ BIKINI? ENS LA PASSEM PEL FORRO!"

Marta Casas, membre d'un col·lectiu antisexista de Sabadell, Justa Revolta, ens parla sobre la coneguda 'Operació Bikini' en motiu de la campanya organitzada pel grup amb la intenció de trencar esterotips i construir una vivència del propi cos més saludable

______________________________________


Arriba l’estiu, arriba la cançó que inevitablement se’ns enganxa, arriba la calor, les festes majors, les vacances, els mosquits i com no, arriba el “posa’t morena, aprima’t, amaga la cel·lulitis, depila’t, i aconsegueix un cos deu”. Has d’estar guapa: arriba “l’operació bikini”.
Sabem que, cada vegada més, les indústries de la imatge (la depilació, l’estètica, la moda, els cosmètics, etc.), dirigeixen els seus missatges tant a homes com a dones. Però tot i així, en la majoria dels casos, les campanyes publicitàries segueixen estant destinades de manera principal al col·lectiu femení, i que les dones modelin el cos de cara que estigui perfecte per ser objectificat i visualitzat. I exemple d’això és l’anomenada “operació bikini”, destinada exclusivament a les dones, per tal que siguin elles les que posin en marxa tot un conjunt de pràctiques, en ocasions nocives pel propi cos (com ara les “dietes miracle”, molt qüestionables des del punt de vista de la salut), per tal d’aproximar-se el màxim al “cos 10”. Prova d’aquesta orientació cap a les dones és el propi fet que s’anomeni “operació biquini”, i no “operació slip” o “operació banyador”.
Existeixen diversos mecanismes, entre els quals destaca la publicitat, a través dels quals s'agreuja aquesta problemàtica. La publicitat sexista és aquella que utilitza indignament el cos de la dona sense que en moltes ocasions hi hagi una relació directa amb el producte que es vol vendre. La publicitat sexista és violència de gènere ja que mostra la dona com un mer objecte de plaer i, per tant, li atorga una posició d’inferioritat respecte l’home, que fa servir aquest cos com a distracció i gaudi personal. Així, aquesta publicitat promou i perpetua rols discriminatoris.
En la nostra societat existeixen un conjunt d’imposicions socials que “obliguen” a fer i a actuar d’ una manera molt determinada, perpetuant així l’estatus quo dels sistemes patriarcal i capitalista. Les normes socials són dicotòmiques en quant al gènere masculí i femení, deixant el segon en una posició d’inferioritat i submissió respecte el primer. Aquests sistemes són els promotors d’aquestes imposicions que, a partir de mecanismes com la publicitat, bombardegen diàriament a les persones en general, i a les dones en concret, legitimant el discurs que la bellesa és una eina per triomfar en la vida. Constantment veiem a la televisió, a les revistes i a les botigues que les dones hem d’estar perfectes, hem de ser boniques. És a dir, se’ns continua representant com un objecte, i es segueix reproduint la idea que el valor de la persona es redueix a la seva aparença física.
La imposició a la qual ens veiem sotmeses i la forta pressió exercida pels mitjans de comunicació posa a la dona en una situació contradictòria entre allò que és i allò que la forcen a ser. I aquesta pressió estètica i publicitària enforteix cada dia més els estereotips de gènere, consolidant així el rols imposats per la societat que s’associen a cada gènere, el masculí i el femení.
En aquest sentit, “l’operació bikini” és un invent per promoure que les dones aconsegueixin de cara a l’estiu, que és quan més exposen el seu cos, el que la societat i la indústria capitalista consideren que és l’ideal femení. Un ideal difícil d’assolir, ja que fomenta cossos prims, alhora que promou pits enormes i desproporcionats per la majoria d’aquests cossos. Així, per un cantó, s’engega tota la indústria relacionada amb les dietes miracles, amb les cremes, pastilles per aprimar-se, etc. I per l’altre, quan el cos per si sol ja no es pot transformar fins al nivell que aquests ideals de bellesa consideren òptim, es passa a promoure la manipulació del cos per vies més agressives com pot ser la cirurgia estètica.
Des de Justa Revolta creiem que la publicitat té un paper molt important en la transmissió dels rols que discriminen a la dona i que per tant hem de ser conscients d’ella per poder rebatre-la, rebutjar-la i lluitar contra l’opressió que se’n deriva. Nosaltres estem contentes amb els nostres cossos, i com que tenim el poder de decidir sobre ells ens passem pel forro l’operació biquini i totes les imposicions estètiques destinades a la dona, que no fan més que continuar perpetuant els rols patriarcals opressors i de consum capitalista contra els quals lluitem cada dia.

L'article està extret de Vilaweb Sabadell

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada