divendres, 14 de juny del 2013

L'operació biquini a les farmàcies

Arriba l'estiu i, tot i que aquest any la calor s'ha fet esperar, la invasió d'aparadors, marquesines, revistes i televisors per part de cossos que responen a uns cànons de bellesa qüestionables ha acudit a la cita puntual. Un any més, publicitat, moda i cosmètica ens esperen a les portes de l'estiu amb l'insaciable bombardeig d'uns ideals de bellesa irreals i homogeneïtzadors. La tirania dels “cossos perfectes”, uns cossos prims, perfectament depilats, sense rastre de cel·lulitis ni del pas del temps, ens imposa uns estereotips sexistes que desemboquen en greus frustracions, obsessions i la impossibilitat de tenir una concepció del propi cos basada en valors i mesures que difereixin dels cànons imposats.



La famosa operació bikini, abans reservada bàsicament a les dones, va guanyant adeptes entre el públic masculí, tot i que avui dia encara 9 de cada 10 casos de trastorns de conducta alimentària els pateixen dones. La pressió estètica també s'ha fet extensiva a franges d'edat cada vegada més àmplies, ja que aquest tipus de trastorns representen la tercera malaltia crònica entre les noies catalanes d'entre 12 i 24 anys i a l'estat espanyol prop del 60% de les joves menors de 18 anys s'han sotmès a dieta per perdre pes alguna vegada i aproximadament el 50% d'aquestes persegueixen un ideal estètic molt més prim, amb el rebuig parcial o total cap al seu cos que això comporta. Així mateix, també s'ha donat un augment entre la població adulta d'alts graus d'insatisfacció corporal i d'operacions d'estètica.

Així doncs, el culte al cos com a fórmula màgica de la felicitat estén les seves ales per abraçar a dones i homes, fent-nos captives des dels primers anys de l'adolescència, aprofitant la susceptibilitat d'aquesta edat i valent-se de la multitud de mitjans als que estem exposades. La pressió psicològica i social per gastar temps, energia i diners en l'intent d'assolir aquest ideal es manifesta en forma de trastorns alimentaris, l'ús de medicació, l'obsessió per tenir un cos musculós i el sotmetiment a operacions quirúrgiques.

La ideologia del consumisme sovint ens fa oblidar que la bellesa és subjectiva i es serveix d'aquest intent inútil, frustrant i en moltes ocasions obsessiu d'assolir un ideal de bellesa imposat. Centres d'estètica, gimnasos, productes cosmètics, la publicitat i firmes de moda fan de la inseguretat que genera el fet de no tenir un cos que respongui als estereotips imposats un negoci.

El problema s'agreuja quan la tirania dels “cossos perfectes” es presenta com a garantia, no només d'acceptació social i felicitat, sinó també d'un estil de vida sa i es fa present en escenaris com les farmàcies, establiments on suposadament es proporciona un servei de salut i s'hi dispensen medicaments. I és que en acostar-se l'estiu les farmàcies es disfressen de centres d'estètica, omplint els seus aparadors amb publicitat de cremes i pastilles que prometen ajudar-te a perdre pes, eliminar la cel·lulitis o reduir les arrugues i estries, productes que atempten contra el propi benestar, l'autoestima i el plaer sexual. Com s'entén que la indústria corporal i les seves formes de control sobre el cos envaeixin les farmàcies, doncs? Des del moment en que les estrictes i rígides normes estètiques promouen una irrealitat que ens perjudica i ens és nociva en tots els sentits, no hi tenen cabuda en aquest tipus d'establiments que se'ns presenten com a proveïdors d'un servei de salut.

Així doncs, des de Justa Revolta denunciem que les farmàcies s'han convertit en un agent socialitzador de gènere exercint una forta pressió estètica, és a dir, contribuint a la promoció i imposició d'uns estereotips irreals que generen frustracions, obsessions i riscos per a la salut mitjançant dietes estrictes i medicació amb la promesa d'assolir aquests cànons de bellesa. Aquesta pressió estètica és una formula eficaç per enfortir i perpetuar els estereotips i l'opressió de gènere, ja que contribueixen a identificar les dones amb conceptes com fragilitat i docilitat i, al mateix temps, si bé les hem conquistat nous escenaris, la indústria corporal exerceix noves formes de control sobre els nostres cossos i la nostra autoestima.

És per això que des de Justa Revolta rebutgem i volem enderrocar tan els estereotips sexistes com els mecanismes i agents que els promouen i perpetuen mitjançant dinàmiques de consum capitalistes. És només deslliurant-nos de les imposicions dels rols opressors que redescobrirem la bellesa que s'amaga en el repensar el nostre propi cos des de valors i cànons diferents.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada